Tietoa yhdistyksestä

Suomen Patenttiasiamiesyhdistys ry (SPAY) on teollisoikeuksien ammattilaisten yhdistys, joka perustettiin vuonna 1928.

Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti alan ammattilaisena pidetään akateemisen loppututkinnon suorittanutta henkilöä, joka päätoimisesti vähintään kuuden vuoden ajan on toiminut yksityisessä toimistossa ja edustanut sekä konsultoinut päämiehiä patentteihin, tavaramerkkeihin, hyödyllisyysmalleihin ja malleihin liittyvissä asioissa. Vasta tämän kuuden vuoden ammatillisen kokemuksen saavutettuaan henkilöllä on mahdollisuus päästä yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi.

Ammatillisilla pätevyysvaatimuksilla pyritään takaamaan, että Suomen Patenttiasiamiesyhdistys ry:n jäsenet ovat kokeneita ja päteviä asiamiehiä, jotka parhaalla mahdollisella tavalla valvovat toimeksiantajiensa etuja ja noudattavat toiminnassaan hyvää ammattietiikkaa.

Suomen Patenttiasiamiesyhdistys ry:n toimii jäsenten yhteisenä foorumina valvoen jäsenkuntansa yleistä ammattietua ja edistäen jäsentoimistojen välistä yhteistyötä. Immateriaalioikeuksien kehittämiseksi yhdistys on tiiviissä vuorovaikutuksessa eri viranomaisten kanssa.

Yhdysside 70 muun maan vastaaviin alan ammattilaisiin on vuonna 1906 perustettu alan kansainvälinen järjestö FICPI (Féderation Internationale des Conseils en Propriété Industrielle). FICPI:n jäsenyyden kautta Suomen patenttiasiamiesyhdistys ry on mukana tarkkailijana ja neuvonantajana monilla kansainvälisillä foorumeilla.